A szakkörről röviden
A Nyelvi játék szakkör az anagrammagyártástól a szóláncig, szópókerig, szinonimakeresésektől az egyes keresztnevek játékos elemzéséig különböző lehetőségeket bont ki a résztvevő fiatalok előtt. Ezen túl a folyamatban hangsúlyos szerepet kapnak a nyelvi humor bemutatását és a szókincsgyarapítást célzó foglalkozások is.
A szakkör célja
A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek anyanyelvi készségeinek fejlesztése, felzárkóztatása speciális programmal, játékos módszerekkel, csapatmunka formájában.
A szakkörön feldolgozásra kerültek az alábbiak
— Mit rejt a nevem?
— Anagrammagyártás a diákok nevéből
— Szólánc
— Szópóker
— Keresztnevek játékos elemzése — mit jelent?
— Rokon értelmű szavak
— Szinonimakereső verseny
A szakkörön fejlesztett készségek, kompetenciák
— Anyanyelvi kompetencia
— Szókincs bővítése
A szakkörön alkalmazott módszerek
— Előadás
— Konzultáció
— Közös és egyéni feladatmegoldás
Együttműködő partner
IV. Béla Körzeti Általános Iskola, Hejőkeresztúr
A szakkör célcsoportja
Általános iskolai csoport (7–8. osztály)
Létszám, időtartam
6 fős csoportok, 4×45 perc időtartamban
Hogyan fogadták a résztvevők a foglalkozás(oka)t? Mivel kapcsolatban mutattak lelkesedést, aktív részvételt?
„A hejőkeresztúri iskola egyébként is speciális tantervű, módszertanú általános iskola, ahol nagy súlyt fektetnek a közösségben kreatívan, játékosan tanuló gyermekekre, így a feladatokat kiválóan, teljes lelkesedéssel fogadták. Teljes aktivitást és többnyire abszolút lelkesedést tapasztaltam. Az anagrammaháború a gyerekek egyik kedvenc kreatív feladata volt, hiszen egymás, illetve a saját neveikből kellett minden betű felhasználásával új értelmes magyar mondatokat, szövegeket gyártani. Az lett a győztes, akinek ez a legtöbb verzióban sikerült. Szerették a névelemzést, névanalízist is, amely az eredeten kívül azt is magában foglalta, miképpen helyezhető be az adott név egy új jelentésben egy értelmes mondatba úgy, hogy megváltozzon az eredeti jelentése.”
Idézetek a szakkörön résztvevőktől
„Nagyon jó volt a műhely, nagyon viccesek voltak a feladatok, sokat lehetett rajtuk nevetni, mókásak voltak. Én szerettem oda járni. Az tetszett a legjobban, mikor volt internet, és utána kellett nézni a nevünk jelentésének, és be kellett számolni a többieknek róla. Már összefüggőbb mondatokat is tudok mondani, a beszélgetésben is segített a műhely, bővítettem a szókincsemet is.”
„Nagyon jó élmények fűződnek ezekhez a nyelvi játékokhoz, mivel a szókincsem gazdagabbá tette. […] Nagyon hasznos volt a műhely, mivel közeledik a szóbeli a középiskolákban, és lehet, hogy olyan dolgokat fogok tudni elmondani, amit mások nem.”
A szakkör vezetője
Zemlényi Attila költő, a Műút irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat főszerkesztője
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése