Google+

Nyelvi játékok

A szakkörről röviden



A Nyelvi játék szakkör az anagrammagyártástól a szóláncig, szópókerig, szinonimakeresésektől az egyes keresztnevek játékos elemzéséig különböző lehetőségeket bont ki a résztvevő fiatalok előtt. Ezen túl a folyamatban hangsúlyos szerepet kapnak a nyelvi humor bemutatását és a szókincsgyarapítást célzó foglalkozások is.



A szakkör célja



A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek anyanyelvi készségeinek fejlesztése, felzárkóztatása speciális programmal, játékos módszerekkel, csapatmunka formájában.



A szakkörön feldolgozásra kerültek az alábbiak



— Mit rejt a nevem?

— Anagrammagyártás a diákok nevéből

— Szólánc

— Szópóker

— Keresztnevek játékos elemzése — mit jelent?

— Rokon értelmű szavak

— Szinonimakereső verseny



A szakkörön fejlesztett készségek, kompetenciák



— Anyanyelvi kompetencia

— Szókincs bővítése



A szakkörön alkalmazott módszerek



— Előadás

— Konzultáció

— Közös és egyéni feladatmegoldás



Együttműködő partner



IV. Béla Körzeti Általános Iskola, Hejőkeresztúr



A szakkör célcsoportja



Általános iskolai csoport (7–8. osztály)



Létszám, időtartam



6 fős csoportok, 4×45 perc időtartamban



Hogyan fogadták a résztvevők a foglalkozás(oka)t? Mivel kapcsolatban mutattak lelkesedést, aktív részvételt?



„A hejőkeresztúri iskola egyébként is speciális tantervű, módszertanú általános iskola, ahol nagy súlyt fektetnek a közösségben kreatívan, játékosan tanuló gyermekekre, így a feladatokat kiválóan, teljes lelkesedéssel fogadták. Teljes aktivitást és többnyire abszolút lelkesedést tapasztaltam. Az anagrammaháború a gyerekek egyik kedvenc kreatív feladata volt, hiszen egymás, illetve a saját neveikből kellett minden betű felhasználásával új értelmes magyar mondatokat, szövegeket gyártani. Az lett a győztes, akinek ez a legtöbb verzióban sikerült. Szerették a névelemzést, névanalízist is, amely az eredeten kívül azt is magában foglalta, miképpen helyezhető be az adott név egy új jelentésben egy értelmes mondatba úgy, hogy megváltozzon az eredeti jelentése.”



Idézetek a szakkörön résztvevőktől



„Nagyon jó volt a műhely, nagyon viccesek voltak a feladatok, sokat lehetett rajtuk nevetni, mókásak voltak. Én szerettem oda járni. Az tetszett a legjobban, mikor volt internet, és utána kellett nézni a nevünk jelentésének, és be kellett számolni a többieknek róla. Már összefüggőbb mondatokat is tudok mondani, a beszélgetésben is segített a műhely, bővítettem a szókincsemet is.”



„Nagyon jó élmények fűződnek ezekhez a nyelvi játékokhoz, mivel a szókincsem gazdagabbá tette. […] Nagyon hasznos volt a műhely, mivel közeledik a szóbeli a középiskolákban, és lehet, hogy olyan dolgokat fogok tudni elmondani, amit mások nem.”



A szakkör vezetője





Zemlényi Attila költő, a Műút irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat főszerkesztője

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése