Az integrációs-esélyegyenlőségi témanapok, akciónapok célja a társadalmi felelősségvállalás szemléletének átadása, szociális érzékenyítés, személyiségfejlesztés, közösségi készségek fejlesztése. A 6 órás foglalkozásokon egyéni és csoportos önismereti, közösségfejlesztő és drámapedagógiai módszerekkel dolgozunk a fiatalokkal.
A témanap célja
Az esélyegyenlőségi témanap célja, hogy a fiatalok különböző helyzetekben kipróbálhassák magukat azzal kapcsolatban, hogy mit jelent számukra az emberi méltóság és tisztelet kérdése. Azt szeretnénk, hogy a fiatalok megvizsgálják, hogy a saját életükben hogyan jelenik meg az esélyegyenlőség, s ezzel kapcsolatban elgondolkozzanak, értékeljék ezeket.
A témanapon feldolgozásra kerültek az alábbiak
- Közös dobolás
- Egyenlőtlen helyzetek fotózása, elemzése
- Emberi jogok, gyermekek jogai
- Elnyomott-elnyomó helyzetek elemzése
- A jól működő, erőszakmentes párkapcsolat
A témanapon fejlesztett készségek, kompetenciák
- Önismeret, énerő
- Saját érzések kifejezése
- Asszertivitás
- Kommunikáció
- Csapatmunka
- Kreativitás
- Egyéni véleménynyilvánítás
A témanapon alkalmazott módszerek
- Interaktív játékok, hangsúly a szituációs elemeken
- Kapcsolatteremtő játékok
- Fantáziát, kreativitást fejlesztő játékok
- Együttműködést, toleranciát fejlesztő játékok
- Kommunikációt fejlesztő játékok
- Önismereti játékok
- Életvezetési játékok
- Feszültségoldó játékok
- Csoportalakító játékok
A témanap célcsoportja
Általános iskolai csoport (7–8. osztály)
Középiskolai csoport (9–12. osztály)
Létszám, időtartam
20 fő, 6×45 perc
Együttműködő partner
II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Miskolc
Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc
Hogyan fogadták a résztvevők a foglalkozás(oka)t? Mivel kapcsolatban mutattak lelkesedést, aktív részvételt?
„Nyitottan, aktívan. A csoportmunkát szerették, az egyedül való megnyilvánulás (pl. a kiállításnál), nehezebben ment. A közös dobolás együttműködésre ösztökélte őket. Szintén élvezték a mozgalmasabb feladatokat: a fényképezőgéppel való munkát, és a szituációs játékokat. Az állókép rögzítése feladatban a csoportot kisebb csoportokra osztottuk (max. 3-4 fő). Az instrukció az volt, hogy állítsanak be olyan helyzeteket (állóképeket), amelyben valamilyen módon a másik elnyomása jelenik meg. Mindenki megcsinálta a saját képét, a többiek asszisztáltak neki, a kép szereplőiként jelentek meg. A csoport minden tagja szerepelt elnyomó és elnyomott helyzetben is. A képek elkészítése után projektoros kivetítés következett, és közösen beszélgettünk a szituációkról: ki mit gondol, érez. A párkapcsolati barométer játékban a fiataloknak arról kellett személyes véleményüket megfogalmazni, hogy egy-egy párkapcsolati szituációt pozitívan, vagy negatívan ítélnek meg.”
Idézetek a témanapon résztvevőktől
„Vicces volt. Az a gyakorlat tetszett a legjobban, amikor elő kellett adni. A megoldásokat, amiket a helyzetekben kerestünk, hasznosnak találtam. Most már tudom, hogy ha megint olyan lesz, mit kell tenni.”
„A fiúk mindig többen vannak, és mindig hangosabbak. A lányok mindig csendben vannak, és kevesebben. Hát szerintem büntetés kéne nekik, hogy csöndben maradjanak. Úgy, hogy órán, mondjuk, írniuk kéne.”
A témanap megvalósítói
Sélley Andrea, közösségfejlesztő
Kishonthy-Kardos Rita, esélyegyenlőségi referens
Tuczai Rita, kulturális antropológus
Gyuris Gábor, kulturális antropológus
Boós Ferenc, hangtechnikus
Csepregi Balázs, tanár
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése