Google+

Hagyományőrző tehetséggondozás



A tehetséggondozásról röviden



A hagyományőrző művészeti tehetséggondozáson szabadidős tevékenység formájában alkalmat adunk a szakkörbe járó és fogékony gyerekek sajátos képességeinek fejlesztésére, valamint az egyetemes kultúra, az európai műveltség, a nemzeti, népi hagyományok, értékek elsajátítására és az értékőrző formák kialakítására.



A tehetséggondozás célja



A tehetséggondozás célja a különböző népi kultúrák megismerése, bemutatása kis csoportban. A fiatalokat a tárgykészítés személyes tapasztalatainak megélésével hozhatjuk közelebb a különböző korok népművészetéhez és technikáihoz.



A tehetséggondozáson feldolgozásra kerültek az alábbiak



— Fémek megismerése, felületek képzése

— Amulett, ékszer készítés

— Élettér/környezet/lakóház/munka — technikák/szerszámok

— Batikolás

— Fonás, nemezelés, szövés, kötés, rétegelés, cizellálás, domborítás

— Papír készítése, könyv készítése

— Kollázs-montázs készítése

— Bőr megmunkálása

— Népi építkezés, motívumok használata tárgyakon

— Népszokások, tárgykészítés

— Kötéstechnika, kötésminta készítése

— Karácsonyi ajándék készítése



A tehetséggondozáson fejlesztett készségek, kompetenciák



— Anyagismeret fejlesztése

— Színalkalmazás fejlesztése

— Különböző kézműves technológiák elsajátítása alapszinten

— Anyaggyűjtés

— Egyedi tárgytervezés

— Egyedi tárgykészítés



A tehetséggondozáson alkalmazott módszerek



— Előadás

— Konzultáció

— Egyéni feladatmegoldás

— Csoportmunka



A tehetséggondozás célcsoportja



Általános iskolai csoport (7–8. osztály)

Középiskolai csoport (9–12. osztály)



Létszám, időtartam



6 fő, 4×45 perc



Együttműködő partner



Komlóstetői Általános Iskola, Miskolc

ÁMK Kossuth Lajos Általános Iskola, Monok

Gábor Áron Szakközépiskola, Miskolc



Hogyan fogadták a résztvevők a foglalkozás(oka)t? Mivel kapcsolatban mutattak lelkesedést, aktív részvételt?



„Volt, aki alig várta az alkalmakat, de volt, aki kevésbé lelkesedett, ezt többször kudarcként éltem meg. A jelenlévő résztvevők kíváncsiak voltak a következő feladattípusokra, érdeklődtek a technikák iránt. A batikolás és a kékfestő technika volt a csoport kedvence. Nem ismerték ezeket a technikákat és külön kérték, hogy a következő alkalommal szakítsunk rá időt, hogy festhessenek pólókat, táskákat. A viaszos technikákat és a kötözéses technikát is sikerült elsajátítaniuk.”



Idézetek a tehetséggondozáson résztvevőktől



„Csináltunk ilyen kis kupakokból hóembert, karácsonyfadíszt. Gyapjúval, fával, papírral dolgoztunk. Fontunk meg varrtunk, batikoltunk, meg hasonlókat. A batikolás tetszett a legjobban, mert akkor éppen egy polót csináltunk, és az szerintem mindenkinek nagyon jól sikerült, és jól néznek ki a dolgok. A kedvenc színem a barna, és azt tettem bele, meg lilát, azt is nagyon szeretem.”



„Filc anyagból csináltam szívet, zöld cérnával. Hazaviszem, kiteszem a szekrényemre, kiakasztom. Ez az első varrásom, ez az első, amit csináltam.”



„Ezt a karláncot is csináltam, otthon örömmel ki fogom próbálni. Otthon meg fogom majd mutatni a szüleimnek, ők is fognak örülni.”



A tehetséggondozás vezetője



Egri Zita, ötvös-fémműves



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése