Hagyományőrző tehetséggondozás
A tehetséggondozásról röviden
A hagyományőrző művészeti tehetséggondozáson szabadidős tevékenység formájában alkalmat adunk a szakkörbe járó és fogékony gyerekek sajátos képességeinek fejlesztésére, valamint az egyetemes kultúra, az európai műveltség, a nemzeti, népi hagyományok, értékek elsajátítására és az értékőrző formák kialakítására.
A tehetséggondozás célja
A tehetséggondozás célja a különböző népi kultúrák megismerése, bemutatása kis csoportban. A fiatalokat a tárgykészítés személyes tapasztalatainak megélésével hozhatjuk közelebb a különböző korok népművészetéhez és technikáihoz.
A tehetséggondozáson feldolgozásra kerültek az alábbiak
— Fémek megismerése, felületek képzése
— Amulett, ékszer készítés
— Élettér/környezet/lakóház/munka — technikák/szerszámok
— Batikolás
— Fonás, nemezelés, szövés, kötés, rétegelés, cizellálás, domborítás
— Papír készítése, könyv készítése
— Kollázs-montázs készítése
— Bőr megmunkálása
— Népi építkezés, motívumok használata tárgyakon
— Népszokások, tárgykészítés
— Kötéstechnika, kötésminta készítése
— Karácsonyi ajándék készítése
A tehetséggondozáson fejlesztett készségek, kompetenciák
— Anyagismeret fejlesztése
— Színalkalmazás fejlesztése
— Különböző kézműves technológiák elsajátítása alapszinten
— Anyaggyűjtés
— Egyedi tárgytervezés
— Egyedi tárgykészítés
A tehetséggondozáson alkalmazott módszerek
— Előadás
— Konzultáció
— Egyéni feladatmegoldás
— Csoportmunka
A tehetséggondozás célcsoportja
Általános iskolai csoport (7–8. osztály)
Középiskolai csoport (9–12. osztály)
Létszám, időtartam
6 fő, 4×45 perc
Együttműködő partner
Komlóstetői Általános Iskola, Miskolc
ÁMK Kossuth Lajos Általános Iskola, Monok
Gábor Áron Szakközépiskola, Miskolc
Hogyan fogadták a résztvevők a foglalkozás(oka)t? Mivel kapcsolatban mutattak lelkesedést, aktív részvételt?
„Volt, aki alig várta az alkalmakat, de volt, aki kevésbé lelkesedett, ezt többször kudarcként éltem meg. A jelenlévő résztvevők kíváncsiak voltak a következő feladattípusokra, érdeklődtek a technikák iránt. A batikolás és a kékfestő technika volt a csoport kedvence. Nem ismerték ezeket a technikákat és külön kérték, hogy a következő alkalommal szakítsunk rá időt, hogy festhessenek pólókat, táskákat. A viaszos technikákat és a kötözéses technikát is sikerült elsajátítaniuk.”
Idézetek a tehetséggondozáson résztvevőktől
„Csináltunk ilyen kis kupakokból hóembert, karácsonyfadíszt. Gyapjúval, fával, papírral dolgoztunk. Fontunk meg varrtunk, batikoltunk, meg hasonlókat. A batikolás tetszett a legjobban, mert akkor éppen egy polót csináltunk, és az szerintem mindenkinek nagyon jól sikerült, és jól néznek ki a dolgok. A kedvenc színem a barna, és azt tettem bele, meg lilát, azt is nagyon szeretem.”
„Filc anyagból csináltam szívet, zöld cérnával. Hazaviszem, kiteszem a szekrényemre, kiakasztom. Ez az első varrásom, ez az első, amit csináltam.”
„Ezt a karláncot is csináltam, otthon örömmel ki fogom próbálni. Otthon meg fogom majd mutatni a szüleimnek, ők is fognak örülni.”
A tehetséggondozás vezetője
Egri Zita, ötvös-fémműves
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése