Aktív néző
A szakkörről röviden
Az Aktív néző szakköri program kísérlet a drámaóra, a fórumszínház, és a színházlátogatás lehetőségeinek ötvözésére. Az aktuálisan a magyar színpadokon játszott, a mai magyar valóságra reflektáló négy, kortárs magyar szerző által írt drámát választunk. Az első foglalkozás a dráma olvasópróbája, melyet az adott darab szerzője (vagy az előadás dramaturgja, rendezője) vezet. A második foglalkozáson megtekintésre kerül a műből készült színházi előadás. A harmadik foglalkozáson a dráma és az előadás konfliktusait gondolja tovább a csoport, és azt is kipróbálhatják a fiatalok, hogy a drámában szereplő konfliktusokat hogyan oldanák meg ők maguk.
A szakkör célja
A program a színház eszközeivel próbál segíteni létező konfliktusok — az együttélés nehézségei — kezelésében. A társadalmi felelősségvállalás része ez: szükségünk van rá, hogy képesek legyünk a saját sorsunkkal kapcsolatban önmagunk életére vonatkozó érvényes kérdéseket feltenni. Ez a konfliktus felismerése felé vezető út, de túlmutat azon. Nélkülözhetetlen, hogy tudatosan vegyünk részt a konfliktusok megoldásában — képesek legyünk cselekedeteink kontroll alatt tartására, kapjunk lehetőséget az önismeret mélyítésére, tudásunk átadására, gyakorlati hasznosítására.
A szakkörön feldolgozásra kerültek az alábbiak
— Székely Csaba Bányavirág című drámájának olvasópróbája
— Székely Csaba Bányavirág című drámájának megtekintése
— Így oldanánk meg a Székely Csaba Bányavirág című drámájának konfliktusait
— Háy János A Gézagyerek című drámájának olvasópróbája
— Háy János A Gézagyerek című drámájának megtekintése
— A mi drámánk, így oldanánk meg a Háy János A Gézagyerek című drámájának konfliktusait
— A Tűzoltó leszel s katona című előadás megtekintése
— A Tűzoltó leszel s katona szövegkönyvének felolvasása
— Így oldanánk meg a Tűzoltó leszel… című előadás konfliktusait
— A Cigányok című előadásának megtekintése
— A Cigányok című dráma olvasópróbája
— A mi drámánk, így oldanánk meg a Cigányok című dráma konfliktusait
A szakkörön fejlesztett készségek, kompetenciák
— Elemzőkészség
— Szövegértés
— Kritikus gondolkodás
— Összpontosítás
— Elvont gondolkodás
— Empátia
— Csapatmunka
— Kezdeményezőkészség
— Érvelés, tárgyaló képesség
— Konfliktuskezelés
A szakkörön alkalmazott módszerek
— Elemzés
— Befogadás
— Értelmezés
— Szituációs játékok, játékos helyzetfeladatok
— Konfliktusteremtés-konfliktusmegoldás
Együttműködő partner
Zrínyi Ilona Gimnázium, Miskolc
A szakkör célcsoportja
Középiskolai csoport (9–12. osztály) — színészet-színház iránt érdeklődők
Létszám, időtartam
6-9 fő, 4×45 perc
Hogyan fogadták a résztvevők a foglalkozás(oka)t? Mivel kapcsolatban mutattak lelkesedést, aktív részvételt?
„A résztvevők nyitottan fogadták a feladatokat. A drámában ábrázolt helyzetekhez hasonló valós szituációk keresésére lelkesen reagáltak. A szövegkönyv használata, felolvasása, továbbá az önismereti elemzések (pl. igazság/hazugság-szituációk felismerése) tetszettek nekik.”
A szakkör vezetője
Bujdos Attila, újságíró és szerkesztő
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése