Google+

Aktív néző


A szakkörről röviden



Az Aktív néző szakköri program kísérlet a drámaóra, a fórumszínház, és a színházlátogatás lehetőségeinek ötvözésére. Az aktuálisan a magyar színpadokon játszott, a mai magyar valóságra reflektáló négy, kortárs magyar szerző által írt drámát választunk. Az első foglalkozás a dráma olvasópróbája, melyet az adott darab szerzője (vagy az előadás dramaturgja, rendezője) vezet. A második foglalkozáson megtekintésre kerül a műből készült színházi előadás. A harmadik foglalkozáson a dráma és az előadás konfliktusait gondolja tovább a csoport, és azt is kipróbálhatják a fiatalok, hogy a drámában szereplő konfliktusokat hogyan oldanák meg ők maguk.



A szakkör célja



A program a színház eszközeivel próbál segíteni létező konfliktusok — az együttélés nehézségei — kezelésében. A társadalmi felelősségvállalás része ez: szükségünk van rá, hogy képesek legyünk a saját sorsunkkal kapcsolatban önmagunk életére vonatkozó érvényes kérdéseket feltenni. Ez a konfliktus felismerése felé vezető út, de túlmutat azon. Nélkülözhetetlen, hogy tudatosan vegyünk részt a konfliktusok megoldásában — képesek legyünk cselekedeteink kontroll alatt tartására, kapjunk lehetőséget az önismeret mélyítésére, tudásunk átadására, gyakorlati hasznosítására.



A szakkörön feldolgozásra kerültek az alábbiak



— Székely Csaba Bányavirág című drámájának olvasópróbája

— Székely Csaba Bányavirág című drámájának megtekintése

— Így oldanánk meg a Székely Csaba Bányavirág című drámájának konfliktusait

— Háy János A Gézagyerek című drámájának olvasópróbája

— Háy János A Gézagyerek című drámájának megtekintése

— A mi drámánk, így oldanánk meg a Háy János A Gézagyerek című drámájának konfliktusait

— A Tűzoltó leszel s katona című előadás megtekintése

— A Tűzoltó leszel s katona szövegkönyvének felolvasása

— Így oldanánk meg a Tűzoltó leszel… című előadás konfliktusait

— A Cigányok című előadásának megtekintése

— A Cigányok című dráma olvasópróbája

— A mi drámánk, így oldanánk meg a Cigányok című dráma konfliktusait



A szakkörön fejlesztett készségek, kompetenciák



— Elemzőkészség

— Szövegértés

— Kritikus gondolkodás

— Összpontosítás

— Elvont gondolkodás

— Empátia

— Csapatmunka

— Kezdeményezőkészség

— Érvelés, tárgyaló képesség

— Konfliktuskezelés



A szakkörön alkalmazott módszerek



— Elemzés

— Befogadás

— Értelmezés

— Szituációs játékok, játékos helyzetfeladatok

— Konfliktusteremtés-konfliktusmegoldás



Együttműködő partner



Zrínyi Ilona Gimnázium, Miskolc



A szakkör célcsoportja



Középiskolai csoport (9–12. osztály) — színészet-színház iránt érdeklődők



Létszám, időtartam



6-9 fő, 4×45 perc



Hogyan fogadták a résztvevők a foglalkozás(oka)t? Mivel kapcsolatban mutattak lelkesedést, aktív részvételt?



„A résztvevők nyitottan fogadták a feladatokat. A drámában ábrázolt helyzetekhez hasonló valós szituációk keresésére lelkesen reagáltak. A szövegkönyv használata, felolvasása, továbbá az önismereti elemzések (pl. igazság/hazugság-szituációk felismerése) tetszettek nekik.”






A szakkör vezetője





Bujdos Attila, újságíró és szerkesztő

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése