A tehetséggondozásról röviden
A Dobkör egy olyan ritmusterápiát alapul használó kompetenciafejlesztő foglalkozás, ahol a résztevők csoportfoglalkozásokon dolgoznak együtt, improvizálnak, különböző feladatokat oldanak meg ritmushangszerek segítségével, valamint egyéb zenei eszközök bevonásával, amely semmiféle zenei előképzettséget nem igényel.
A tehetséggondozás célja
A fejlesztés célja a ritmushangszerek megismerése, azok megfelelő használata, valamint a ritmusérzék, koncentráció helyes összpontosítása, fejlesztése. Összehangolt, csoportos feladatmegoldás.
A tehetséggondozáson feldolgozásra kerültek az alábbiak
— Improvizáció ritmushangszerekkel
— Alapvető ritmushangszerek (dob, csörgők, tojáscsörgők, rumbatök)
— Törzsi dobok (darbuka, djembe, kongák, cajon, digeridoo, doromb)
— Tibeti tálak, rezgésterápia
— Népcsoportok kötődése az eszközökhöz/használatuk
— Improvizálás testekkel, anyagokkal (hordók, fa- és vasdarabok, talált tárgyak)
— Ritmusterápia
— Hanggyár zenei alkotóműhely (elektronikus zene bevonása a dobkörbe — scratch, turntableism)
— Stúdiólátogatás, hangfelvétel
— Steel City Drummers — akciónap
A tehetséggondozáson fejlesztett készségek, kompetenciák
— Ritmusérzék
— Koncentráció
— Csapatmunka
A tehetséggondozáson alkalmazott módszerek
— Előadás
— Egyéni feladatmegoldás
— Terepmunka
— Konzultáció
A tehetséggondozás célcsoportja
Általános iskolások (7–8. osztály)
Középiskolások (9–12. osztály)
Létszám, időtartam
1-8 fő 4×45 perc
Együttműködő partner
Nyitott Ajtó Baptista Általános Iskola, Miskolc
II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Miskolc
Hogyan fogadták a résztvevők a foglalkozás(oka)t? Mivel kapcsolatban mutattak lelkesedést, aktív részvételt?
„Minden feladatot örömmel, érdeklődve vártak, a résztvevők közül külön kérések is voltak bizonyos feladatok ismétlésére. Az egyéni feladatmegoldásoknak volt igen nagy sikere. A kézügyességet és a fantáziát összekapcsolva mindenki elkészítette a saját csörgőjét, dobját vagy épp dobverőjét, amit a Te Ritmusod feladatnál be is mutathatott. Ebben a feladatban egy perc alatt minél színesebb produkciót kellett bemutatni a többi résztvevőnek ritmushangszer segítségével.
Ebben az egyéni feladatmegoldásban tudtak igazán kiteljesedni a fiatalok. Örömmel játszották egymásnak zenei improvizációjukat, ebből kifolyólag figyelmüket az adott feladatra koncentrálták.
Nagy siker, hogy türelemmel végighallgatták egymást, majd közösen elemeztük a »zenei műveket«, ahol szintén érdekes volt hallani a véleményeket, megfigyeléseket.”
Idézetek a tehetséggondozáson résztvevőktől
„Szerettünk nagyon dobolni. Feri bá’ majd elvisz minket dob-fellépésre a Városház térhez, ott is fellépünk. Már lassan egy éve járok ide. […] Elgondolkodtam azon, hogy szeretnék zenész lenni, és itt dolgozni a Factory Arénában.”
„A Kérdezz-felelek is jó, de legjobban a rendes dobolás tetszik, és közben a biciklizés, a szivacs, meg ilyenek. De legjobban a dobot szeretem, az ütemet. Amit ő tud (Feri bá’), mi is azt követjük, amit ő csinál.”
„Nem vagyunk annyira jók, de tudunk. Hát ezért járunk, hogy tudjunk dobolni. Nem olyan biztos, hogy énekesek leszünk, lehet, hogy hegesztőnek megyek. Nem tudom. Majd kipróbálom mind a kettőt. Lehet, hogy ezt választom, vagy a hegesztőt. Ahogy tanulok, úgy.”
A tehetséggondozás vezetői
Boós Ferenc, hangtechnikus
Csepregi Balázs, tanár
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése