Google+

Filcmesék



A szakkörről röviden



A filcmesélés interaktív mesélési forma. Élvezetes bevezetés a történetmesélés és az olvasás örömeibe. A gyerekek beleélik magukat, hiszen figurát, szereplőt, tapintható filcdarabkát kapnak a kezükbe, kérdésekre válaszolnak, hanghatásokat produkálnak, tehát aktív szereplőkké válnak maguk is. A figyelmük folyamatos, hisz bármikor rajtuk lehet a sor, „porondra” léphetnek. Fontosak az észrevételeik, a véleményük; részesei az eseményeknek.



A szakkör célja



„A mese önmagunk képességeit illetően a határtalan lehetőségek birodalmába vezet el bennünket.” (Boldizsár Ildikó)



A filcmese nem szájbarágós utasításokkal dolgozik, a „tedd fel a rókát” helyett „és akkor feltűnt egy sunyi szemű, lompos farkú bajkeverő” formával él inkább, tehát nagy teret hagy a gyerekek asszociációs képességeinek. A mesélő hagyja, hogy a gyerekek kitalálják az eseményeket, befejezzék a mondatokat. Ennél fogva fejlődik a beszédkészségük, a mesék ismétlődő szerkezete segít a megfelelő ragozás, a helyes szóalakok rögzülésében.



A szakkörön feldolgozásra kerültek az alábbiak



— Mesék a természetről

— Mesék az állatokról

— Mesék a Helyes Nyelvtan utcából

— Mesék színekről

— Mesék számokról

— Mesék testrészekről

— Tanulságos mesék



A szakkörön fejlesztett készségek, kompetenciák



— anyanyelvi kompetenciák korai fejlesztése

— kognitív képességek korai fejlesztése

— csapatmunka

— másokra való odafigyelés



A szakkörön alkalmazott módszer



Filcmesélés, azaz interaktív készségfejlesztés klasszikus mesék, népmesék, mondókák és dalok felhasználásával



Együttműködő partner



Százszorszép Óvoda, Bársony János Úti Tagóvoda, Miskolc



A szakkör célcsoportja



Óvodai csoport (3–7 év)



Létszám, időtartam



1-20 fő, 1×45 perc



Hogyan fogadták a résztvevők a foglalkozás(oka)t? Mivel kapcsolatban mutattak lelkesedést, aktív részvételt?



„Nagyon-nagyon lelkesen, mindig újabbakat követelve fogadták a résztvevők a feladatokat. Minden felmerülő mese iránt lelkesen érdeklődtek. A mi kalózunk feladat nagyon népszerűnek bizonyult, később a gyerekek nagy hangon idézték a kalóz (kinek nevet is kellett adniuk) ízesebb szófordulatait. Később a gyerekek kívánságára született meg a hajós filcjelenet Mindenki a fedélzetre! címmel. A helyhatározók gyakoroltatására kihegyezett A kecskegidák és a farkas kicsit tovább részletezett verziója szintén sikeres volt. Nagy szerep jutott a gyerekek döntéseinek, szabadon választhattak a búvóhelyek közül, dönthettek a sorrendről, sőt a malackák sorsáról is.”



Idézetek a szakkörön résztvevőktől



„— És neked melyik volt a kedvenc meséd?

— A hajós.

— A hajós volt? Neked is? És mi minden volt, amit a matrózok a parton hagytak?

— Macska, fürdőruha, pók.

— A kedvenc pókukat, azt igen.

— Az úszógumit.

— A mentőövet, igen, igen, azt is otthagyták.

— Meg a kalózkapitány a sapkáját.”



A szakkör vezetője





Kulcsár Kata, angoltanár

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése