Filcmesék
A szakkörről röviden
A filcmesélés interaktív mesélési forma. Élvezetes bevezetés a történetmesélés és az olvasás örömeibe. A gyerekek beleélik magukat, hiszen figurát, szereplőt, tapintható filcdarabkát kapnak a kezükbe, kérdésekre válaszolnak, hanghatásokat produkálnak, tehát aktív szereplőkké válnak maguk is. A figyelmük folyamatos, hisz bármikor rajtuk lehet a sor, „porondra” léphetnek. Fontosak az észrevételeik, a véleményük; részesei az eseményeknek.
A szakkör célja
„A mese önmagunk képességeit illetően a határtalan lehetőségek birodalmába vezet el bennünket.” (Boldizsár Ildikó)
A filcmese nem szájbarágós utasításokkal dolgozik, a „tedd fel a rókát” helyett „és akkor feltűnt egy sunyi szemű, lompos farkú bajkeverő” formával él inkább, tehát nagy teret hagy a gyerekek asszociációs képességeinek. A mesélő hagyja, hogy a gyerekek kitalálják az eseményeket, befejezzék a mondatokat. Ennél fogva fejlődik a beszédkészségük, a mesék ismétlődő szerkezete segít a megfelelő ragozás, a helyes szóalakok rögzülésében.
A szakkörön feldolgozásra kerültek az alábbiak
— Mesék a természetről
— Mesék az állatokról
— Mesék a Helyes Nyelvtan utcából
— Mesék színekről
— Mesék számokról
— Mesék testrészekről
— Tanulságos mesék
A szakkörön fejlesztett készségek, kompetenciák
— anyanyelvi kompetenciák korai fejlesztése
— kognitív képességek korai fejlesztése
— csapatmunka
— másokra való odafigyelés
A szakkörön alkalmazott módszer
Filcmesélés, azaz interaktív készségfejlesztés klasszikus mesék, népmesék, mondókák és dalok felhasználásával
Együttműködő partner
Százszorszép Óvoda, Bársony János Úti Tagóvoda, Miskolc
A szakkör célcsoportja
Óvodai csoport (3–7 év)
Létszám, időtartam
1-20 fő, 1×45 perc
Hogyan fogadták a résztvevők a foglalkozás(oka)t? Mivel kapcsolatban mutattak lelkesedést, aktív részvételt?
„Nagyon-nagyon lelkesen, mindig újabbakat követelve fogadták a résztvevők a feladatokat. Minden felmerülő mese iránt lelkesen érdeklődtek. A mi kalózunk feladat nagyon népszerűnek bizonyult, később a gyerekek nagy hangon idézték a kalóz (kinek nevet is kellett adniuk) ízesebb szófordulatait. Később a gyerekek kívánságára született meg a hajós filcjelenet Mindenki a fedélzetre! címmel. A helyhatározók gyakoroltatására kihegyezett A kecskegidák és a farkas kicsit tovább részletezett verziója szintén sikeres volt. Nagy szerep jutott a gyerekek döntéseinek, szabadon választhattak a búvóhelyek közül, dönthettek a sorrendről, sőt a malackák sorsáról is.”
Idézetek a szakkörön résztvevőktől
„— És neked melyik volt a kedvenc meséd?
— A hajós.
— A hajós volt? Neked is? És mi minden volt, amit a matrózok a parton hagytak?
— Macska, fürdőruha, pók.
— A kedvenc pókukat, azt igen.
— Az úszógumit.
— A mentőövet, igen, igen, azt is otthagyták.
— Meg a kalózkapitány a sapkáját.”
A szakkör vezetője
Kulcsár Kata, angoltanár
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése